Picie wody

Picie wody

Dlaczego picie wody jest takie ważne?

Ciągle słyszymy, że picie dużej ilości płynów korzystnie wpływa na funkcjonowanie organizmu. Nie mogą to być jednak jakiekolwiek płyny, a przede wszystkim woda niegazowana. Dlaczego picie wody jest takie ważne?

Picie wody w ciągu całego roku

Zmuszenie się do picie znacznych ilości wody w środku zimy bywa trudne, ponieważ w znacznie mniejszym stopniu odczuwamy pragnienie, aniżeli ma to miejsce latem. Zimą mniej się ruszamy, mniej czasu spędzamy na świeżym powietrzu, poza tym niskie temperatury nie są przyczyną potliwości, a tym samym nie tracimy wody przez skórę.

Latem zapotrzebowanie organizmu na wodę znacząco rośnie, dlatego znacznie chętniej sięgamy po szklankę/butelkę – nie tylko po to, by zaspokoić pragnienie, ale również po to, by się nieco ochłodzić. Pić wodę należy jednak każdego dnia, niezależnie od aktualnej pory roku.

Nawadnianie organizmu

Odwodnienie organizmu jest przyczyną wielu dolegliwości, w początkowym stadium pojawiają się bóle głowy czy trudności w utrzymaniu koncentracji. Zdarza się, że bagatelizujemy tego typu objawy, albo uznajemy, że jesteśmy po prostu zmęczeni, niewyspani. Tymczasem wystarczyłoby uzupełnić płyny. Woda stanowi około 70% masy ciała człowieka, dlatego ciągłe uzupełnianie niedoborów jest konieczne, jeśli chcemy utrzymać organizm w dobrej formie. Powinniśmy spożywać dziennie około jednego litra wody na każde 30 kg masy ciała. Powinna to być woda dobrej jakości.

Dobra woda, czyli jaka?

Dobra woda niegazowana powinna być bogata w minerały, takie jak: magnez, wapń, wodorowęglany, sód, potas, fluorki i siarczany, z czego najważniejszymi są magnez i wapń. Te dwa pierwiastki muszą być względem siebie w odpowiednim stosunku ilościowym, bo tylko wtedy organizm dobrze przyswoi każdy z nich – najlepsza jest woda, w której stosunek wapnia do magnezu wynosi 2:1.

Piecie wody w trakcie odchudzania

Dietetycy nieustannie przypominają, że w czasie diety należy zadbać nie tylko o odpowiednią jakość i ilość pożywienia, ale również częste spożywanie wody. Nie chodzi o to, by jednorazowo opróżnić całą butelkę, ale o to, by podzielić ją na niewielkie porcje i spożywać możliwie często. Poza tym pamiętajmy, że woda nie zawiera kalorii.

Niekiedy wydaje nam się, że jesteśmy głodni, a w rzeczywistości odczuwamy pragnienie. Wystarczy wypić jedną lub dwie szklanki wody, by organizm przestał wysyłać sygnały, które interpretowaliśmy jako uczucie głodu. Poza tym bez odpowiedniego nawodnienia proces spalania kalorii i tkanki tłuszczowej nie będzie przebiegał prawidłowo.

Dobra kondycja mięśni i stawów

Mięśnie i stawy wymagają stałego nawodnienia. Im więcej się ruszamy, im nasza aktywność fizyczna jest większa, tym więcej wody powinniśmy wypijać. Mięśnie i ścięgna nie mogą być suche, bowiem wtedy nie przesuwałyby się względem siebie elastycznie, a mechanika ruchu zostałaby zaburzona.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *