Regeneracja sił

Regeneracja sił

Regeneracja sił po intensywnym wysiłku fizycznym

Regeneracja sił może być rozumiana w różny sposób. Większości z nas kojarzy się z wyjazdem wakacyjnym lub przynajmniej spokojnym weekendem, spędzonym z dala od natłoku obowiązków. Tymczasem zregenerować siły można również w domowym zaciszu. Nie tylko można, ale wręcz trzeba, bo organizm cały czas pracujący na wysokich obrotach prędzej czy później da znać, że dzieje się coś niedobrego. Regeneracja sił jest ważna szczególnie po intensywnym wysiłku fizycznym.

Regeneracja sił – zasady

Istnieje kilka zasad, których stosowanie pozwoli zoptymalizować proces regeneracji przemęczonego organizmu. Kolejność ich stosowania nie ma dużego znaczenia, choć nie wszystkie w równym stopniu pozwalają wrócić do pełnej sprawności.

Zasada 1 – sen

W czasie snu dokonuje się najpełniejsza regeneracja sił. W nocy uaktywnia się hormon wzrostu (nie bez przyczyny mówi się, że dzieci rosną, kiedy śpią) i dochodzi do naprawy uszkodzonych tkanek. Ważne jednak, żeby to był dobry sen, czyli odpowiednio długi i nieprzerwany. Śpimy tyle, ile potrzebujemy, zwykle osobie dorosłej wystarcza około ośmiu godzin snu. Spać kładziemy się zawsze o tej samej porze, mniej więcej po upływie dwóch godzin od lekkiej kolacji, w przewietrzonym pomieszczeniu.

Zasada 2 – trucht lub stretching po treningu

Niezbyt rozsądnym rozwiązaniem jest nagłe zaprzestanie intensywnego wysiłku fizycznego. Po treningu powinniśmy stopniowo wyciszać organizm, zwalniać tempo wykonywanych ćwiczeń, aż do momentu, gdy oddech całkowicie się wyrówna. Dzięki temu mięśnie nadal pracują, są dobrze dotlenione, odżywione i zmniejsza się prawdopodobieństwo uszkodzenia i odczuwania bólu następnego dnia po treningu (tzw. zakwasy).

Zasada 3 – płyny

Po treningu, jak i w trakcie, pamiętamy o nawadnianiu organizmu. Intensywny wysiłek fizyczny sprzyja odwodnieniu – nie wolno dopuścić do takiej sytuacji.  Najlepiej sprawdza się woda niegazowana oraz napoje izotoniczne.

Zasada 4 – kąpiel

Nic nie działa tak odprężająco po treningu jak kąpiel, ewentualnie prysznic. Jeszcze zanim spożyjemy posiłek, który dostarczy utraconych substancji odżywczych, zażyjmy kąpieli. Nie chodzi jedynie o to, by zmyć z ciała brud i pot. Ciepła woda zmniejsza napięcie spoczynkowe mięśni i może przynieść wyraźną ulgę obolałemu ciału.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *